Koffein i te

Jeppe Ottosen
13 Nov , 2020

Vi mennesker har igennem årtusinder kendt til koffein effekter. Koffein er nogle gange lige det, vi mangler, og andre gange absolut ikke. Te (bladende fra planten Camelia Sinensis) indeholder koffein, lige som kaffe og ca. 60 andre planter. Koffein er plantens måde at beskytte sig selv på, både i forhold til insekter og sollys. Men hvor meget koffein er der i te, og har det samme effekt, som koffein i kaffe?

Mængden af koffein i teen afhænger af, hvornår teen er plukket. Der er visse tidspunkter, hvor teplanten har større behov for at beskytte sig, end andre. De unge skud er mest sårbare over for insektangreb og sollys. Derfor indeholder skuddene og de unge forårsblade mest koffein. Når bladende er udviklet, indeholder de lidt mindre koffein.

Sammenligner man kaffe og te direkte, er der mere koffein i den samme mængde tørre mængde te, som den tørre mængde kaffe. Der er dog flere faktorer, som har en betydning for, hvilken mængde koffein du ender med i den endelige kop. Kaffen ender med at indeholde en halv til to tredjedele så meget koffein, som en kop te.

Hvad har betydning for mængden af koffein i koppen?

  • Typen af te
  • Vandtemperatur
  • Trækketid og antal bryg pr. blad

Som nævnt, er plukketidspunktet og selve plukket (skud og x-antal blade) nok de vigtigste elementer i forhold til mængden af koffein i teen. Teer plukket om foråret vil have mere koffein end en efterårste. Derudover har behandlingsprocessen af tebladene en betydning i forhold til, hvor meget koffein, der er tilgængeligt for udtrækket. Det er hurtigere at udtrække koffeinen fra en broken te end fra hele blade. Derfor kan det være svært at sige noget generelt om, hvilket type te (sort, grøn, etc.), der indeholder mest/mindst koffein, dog: Den japanske kukicha (til dels hojicha), som laves på stilken, indeholder mindst koffein, da stilken ikke kræver samme beskyttelse, som bladet. Den japanske matcha indeholder mest, fordi du drikker hele bladet som en pulver, der er pisket op i vand.

Når du brygger din te, vil en højere temperatur af vandet betyde højere mængde af koffein. Da man typisk brygger grøn te ved 80 grader, vil det i sig selv betyde, at der vil være mindre koffein i den grønne te. Koffeinen smager faktisk i sig selv bittert, og det er bitterheden man styrer ved at brygge den grønne te ved 80-grader.

Jo længere tid, at bladende trækker, jo mere koffein vil du trække ud i selve teen. Så glemmer du at fjerne bladende, vil du også få et større boost. Samtidigt vil det første bryg vil altid indeholde mest koffein. Hvis du brygger mere end én gang på dine teblade, vil de efterfølgende bryg indeholde mindre koffein.

Virkningen

En kop kaffe er hurtigere opkvikkende, end en kop te. Det skyldes dels, at mængden af koffein er større i en kop kaffe, dels at der i te er et andet aktivt stof - L-theanin. L-theanin har en beroligende effekt på os mennesker. Med en kop te får man derfor både en opkvikkende og en beroligende effekt på samme tid. Det betyder, at koffeinens virkning ikke føles så umiddelbart, som kaffen. Til gengæld holder effekten af koffeinen op til 10 timer efter at have drukket en kop te.

Ønsker du en te, uden koffein kan jeg anbefale Superior hojicha. Det er en ristet grøn te, som indeholder en stor del af stilke. Trækketiden er desuden kun ca. 1 minut, og du kan med fordel brygge op til 4 gange på de samme blade. Smagen er dejlig ristet med noter af nougat.

Ønsker du derimod masser af koffein kan jeg anbefale Matcha. Ud over, at du får den fulde effekt ved at drikke hele bladet som pulver, er teen skygget i 1-3 uger. Denne proces understøtter yderligere udvikling af koffein. Matcha har en fint afstemt bitterhed. Den billige version er en anelse mere bitter end den dyre.

Begge dele finder du her:  

https://t-house.dk/collections/japansk-sencha-matcha

Skriv en kommentar

All blog comments are checked prior to publishing